tisdag 31 augusti 2010

Radio Kronoberg och möte med åkeriägare!

Strax före kl 7, i morse,anlände journalisten Per Brolléus från Radio Kronoberg hem till oss. Ett frukostmöte i direktsänd radio var inbokat. Ett roligt initiativ!
Jag uppskattar särskilt möjligheten att (nästan) få tala till punkt!
Även om Per såg som sin uppgift att försöka pressa ur mig konstiga svar i en del märkliga frågor så ger den här typen av samtal betydligt större möjlighet att få utveckla vår politik lite mer, till skillnad från ”vanliga valdebatter” där svåra och mycket komplicerade frågor skall besvaras på några få sekunder. Självklart hade jag önskat att jag slapp svara på frågan om ”homofobi” vid varje intervjutillfälle, men det är förmodligen för mycket begärt. Det är emellertid märkligt att behöva bli anklagad för att vara ”homofob” (ett ord som för övrigt inte ens existerar) bara för att vi inte ville ändra äktenskapslagstiftningen. Jag har aldrig hört att någon blivit anklagad för att ”miljöfobi” för att man inte vill ändra miljölagstiftningen eller att ha ”familjefobi” för att man inte vill bilda familj. Ordet ”homofob” är både missbrukat och snedvridet och antyder en fobi som vi Kristdemokrater aldrig har gett uttryck för, men visst var det en rolig och lite annorlunda intervju i SR och vi hann fördjupa oss i Prästgårdens arkitektur, vilka landskap det finns i norra Sverige och religionens roll för vårt samhälle i allmänhet och världen i synnerhet, innan Per satte sig i bilen och återvände till studion. (Här kan du lyssna på hela programmet.)
Efter ”frukostmötet” var det dags att packa bilen och bege sig till Strömsnäsbruk. Där väntade kollegorna Bengt Germundsson (kommunalråd) och Lars Gustafsson (riksdagsledamot). Besök hos några åkeriföretag i Strömsnäsbruk stod på dagordningen. Oron för de rödgrönas skattechock är verkligen stor – om de skulle vinna valet. Höjd kilometerskatt och höjd dieselskatt kommer inte bara att drabba de branschanställda. Varenda invånare i Sverige kommer att känna av ökade priser på allt som behöver transporteras – och det är nästan allting utom möjligen potatisen du odlar i köksträdgården. Det är konstigt att inte den här frågan har fått större medial uppmärksamhet – speciellt ute på den svenska landsbygden. Oron över en befarad skattechock delar transportsektorn med hela skogsnäringen som bestämt avvisar förslaget om kilometerskatt, eftersom det missgynnar företag och hela den svenska landsbygden. Skogsindustrierna räknar med en ålig merkostnad på ca 700 miljoner per år på grund av införd km-skatt. Det är kostnader som riskerar att behöva hämtas hem i form av uppsägningar och högre konsumentpriser. Enligt myndigheten Trafikanalys’ egna beräkningar skulle en km-skatt på 2 kr ge en genomsnittskostnad på 102.336 kr/lastbil och år. Räknar man bara långtransporterna kommer man upp i en kostnad på 216.000 kr/år. Ett litet åkeri skulle då få en merkostnad på 170.000 kr/år. En vinstmarginal som naturligtvis inte finns i dagsläget. Men, än finns det tid att stoppa den rödgröna skattechocken!
Det är upp till svenska folket att avgöra om det är en bra väg att vandra - den 19 september!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar