tisdag 27 april 2010

Vänstertippad infrastruktur

Det är roligt med valrörelse. Den närmaste tidens ”utspel” (eller skall vi kalla det klargörande) om vänsterkoalitionens egna politik är direkt uppmuntrande. Nu senast har vi kunnat läsa om offensiva infrastruktursatsningar som vi har att se fram emot nästa mandatperiod. Vänsterkartellen lovar att bygga höghastighetsjärnväg om de vinner valet i höst. Med tanke på Mp:s återkommande utspel om nedläggning av flygplatser i södra Sverige, kombinerat med deras starka ställning i kartellen, så var det ett väntat utspel. Men om vi tittar vidare på retoriken och kombinerar det med satsningarna så blir man onekligen lite förvånad. Vi har fått lära oss (av Mp) att Göteborg-Stockholm är den sträcka som vi flyger mest på och därför utgick vi från att den sträckan skulle ingå i oppositionens nya infrastrukturpaket. Men, se det gjorde den inte alls. Nej i stället skall man bygga höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Borås via Landvetter (en flygplats som Mp tycker att man skall lägga ner)!! Stockholm skall också få höghastighetsjärnväg – till Linköping – en tågresa som normalt tar en timme och fyrtio minuter. Men det är klart, man har ju avverkat en tredejdel av resan till Malmö. (Sen kan man kanske flyga från Skavsta?) Möjligen hade jag lite för stora förväntningar. Kanske förväntade jag mig att, när vänsterkartellen nu gör den största infrastruktursatningen i Sverige sedan 1800-talet (enligt egen utsaga) skulle någon av våra två storstadsregioner knytas samman. Men jag inser samtidigt att då hade ju ord och handling följts åt i förslaget och det brukar ju inte vara kännetecknande för deras politik.
Nåja, jag kan väl leva med att det är svårt att hitta en hållbar helhetssyn i deras "offensiva" infrasatsning. Vad som är mer allvarligt är att förslaget inte är finansierat. Det saknas 120 miljarder kronor för att förslaget ska kunna genomföras. Antingen måste pengarna lånas, vilket innebär skattehöjningar, eller så måste någonting annat skäras ner. Vad, får vi naturligtvis inte veta!
Med tanke på att regeringen redan har utrett frågan sedan -08, fått in och presenterat remissyttranden och är mitt uppe i arbetet med att ta fram en konkret plan. Om vi för en sekund spekulerar i det värsta scenariet, nämligen att de rödgröna vinner valet skulle beredningsarbetet delvis göras om. Då blir höghastighetsjärnvägen inte bara dyr utan också försenad.
Den mest ”offensiva” infrastruktursatsningen sedan 1800-talet kan alltså bara sammanfattas genom att konstatera att den är inte bara ofinansierad, det är också för lite och för sent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar