onsdag 2 december 2009

Motion gör svenskarna smartare

Så har då även DN bekräftat att min intensiva aktivitetsnivå under tonåren var en korrekt investering (även om det inte var det som var drivkraften när jag ägnade varje ledig stund åt att rida eller åka skidor – utan bara njöt av livet) känns det extra bra. Forskare har nämligen verifierat att ”motion är det som gäller om Sverige ska få en smartare befolkning. Killar som har bra kondition i 18-årsåldern presterar bättre på intelligenstester än sina mer stillasittande kamrater.”
Som om inte det var nog så får vi veta att ”tidigare studier har visat att motion är bra även för flickors tankeförmåga. Det verkar till och med som om kopplingen är ännu starkare hos tjejerna”, konstaterar forskarna.
Läs hela artikeln här

Jag gör mitt bästa för att bibehålla en del av den fysiska styrkan från ”ungdomens glada dagar”. Tur att jag har mitt arbetsrum på 5:e våningen här i riksdagen. Huvudregeln är dessutom att hissen bara får användas i extrema nödsituationer!


Så måste vill jag också gratulera Helena Jonsson!!!
En kvinnlig skidskytte blir den första som tar hem bragdguldet till sin sport. Hon klarar att leva upp till dem i den oerhört nervpressande idrotten skidskytte. Svenskt skidskytte dog inte med Magda - den lever i allra högsta grad och banerföraren heter Helena Jonsson!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar