onsdag 9 december 2009

Nobelpris och fjaskorapport om skolan!

En händelse som ser ut som en tanke. Nobelpriset delas ut samma dag som skolverket presenterar sin rapport från TIMSS (internationell studie av avancerad kunskap i matematik och fysik hos gymnasieelever).

Det är 13 år sedan förra undersökningen gjordes, men resultatet är onekligen nedslående. Sverige formligen rasar i den senaste internationella kunskapsmätningen TIMSS. Vi kommer på näst sista plats när det gäller gymnasieelevernas kunskap i matematik av de tio länder som ingår i studien. I fysik hamnar vi på femte plats.Inget av de länder som deltog i den förra mätningen 1995 har tappat så mycket. Bara en procent av eleverna når upp till det högsta resultatet i matte medan andelen som inte ens anses ha en medelgod kunskapsnivå nästan har fördubblats.

Det är alarmerande siffror, som dessvärre bekräftar den bild som även svenska skolorgan ger.

Vad kan vi då lära av detta?

Ja, knappast att vi kan slå oss till ro och förvänta oss att världens godhet skall omfamna oss och våra ungdomar. Jag får i alla fall en stark bekräftelse på att Alliansens skolpolitik måste prägla svensk skola under en lång rad av år. Kvalité måste bland annat utvecklas genom tidigt stöd, välutbildade lärare, en tydlig uppföljning och ett gott ledarskap. Med andra ord, självklara ingredienser i Alliansens skolpolitik.

Måtte vi bli bevarade från en återgång till den kravlösa och ansvarslösa politik som har svikit både ungdomar och lärare i deras efterfrågan på tydlig och långsiktig inriktning av skolans uppdrag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar