torsdag 17 december 2009

Klimatkonferensen och massor med snö

Klimatmötet i Köpenhamn havererar. Danske statsministern har nu gett upp helt med försöken att presentera ett utkast till klimatavtal. Ordet fiasko ligger onekligen nära till hands.
Samtidigt läcker den ena forskningsskandalen efter den andra ut där flera av världens klimatforskares är inblandade. Varför döljer man fakta? Varför rapporteras inte från mätstationer i Ryssland? Varför flyttas mätstationer som inte bekräftar larmrapporter om klimatförändringar?

Jag kan varken förneka eller bekräfta eventuella klimatförändringar och försiktighetsprincipen bör naturligtvis alltid råda. Men det är aldrig bra när man får ett intryck av att forskarna måste ”justera” sina resultat för att de skall passa in i samhällsdebatten och framförallt inom ”mallen” för att maximera sina chanser till forskningsanslag.

Risken är alldeles väldigt stor att klimatforskningen blir så smal att vi missar många av de signaler och tendenser som kanske är den egentliga faran inför framtiden.

Någon upptining av permafrosten verkar i alla fall inte vara i akut annalkande. Här i Stockholm skall jag strax försöka ta mig fram till centralstationen genom det snökaos som råder ute. Om jag har tur så håller både lok och vagnar så att jag kommer hela vägen till Vederslöv i kväll också.

Om inte någonting väldigt dramatiskt händer så kommer det att bli en väldigt vit jul i år.
Det är bara att njuta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar