onsdag 25 november 2009

Kulturtoppen


För en tid sedan fick alla vi riksdagsledamöter en fråga om våra största kulturupplevelse. Allt sammanställdes och har nu blivit en bok.
Här kan du läsa mina svar:

Vad är din största scenupplevelse?
Musikalen "Dacke" - spelad i Kronobergs slottsruin strax utanför Växjö. Jag är osäker på året men det kan ha varit någon gång
1994-95. En fantastisk helhetsupplevelse.
Vilken är den bästa bok du har läst?
Svår fråga - det finns så många bra böcker. Jag nämner fem helt olika böcker som har gjort stort intryck på mig och gett mig fantastiska läs-upplevelser. Två vuxenböcker som närmar sig svåra livsfrågor på ett stillsamt och respektfullt sätt - utan att väja för det svåra och tre barn/ungdomsböcker som med fördel kan läsas och begrundas av alla vuxna (det som är bra för barn är alltid bra för vuxna också). Här kommer dem:

1) Tisdagar med Morris av Mitch Albom

2) När träden avlövas ser man längre från vårt kök av Tomas Sjödin

3) Momo - eller kampen om tiden av Michael Ende

4) Godnatt Mister Tom av Magorian Michelle

5 Narniaserien av C S Lewis

Vad är din största konstupplevelse?
Liten Picassoutställning på franska rivieran i en liten stad som heter Antibes. Året var 1978. Jag var ung, utställningen var placerad i ett litet hus där Picasso hade bott några år och jag blev tagen av den och av omgivningen, stämningen och livet.

Vilken är den bästa film du har sett?
Amazing Grace - En film om den brittiska parlamentarikern William Wilberforce. En uppmuntrande film för alla oss som tror på demokratins kraft. Det är helt obegripligt att denna film aldrig gick upp på de svenska biograferna.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar